A nagy hype övezte tegnap reggeli sajtótájékoztatón végül fény derült a titokra: a Facebook létrehozta a „Graph Search” elnevezést kapó kereső motort, mellyel a rendkívül gyenge keresési funkciót kívánják felváltani az oldalon.

grsearch.png

Forrás: facebook.com

Alapvetően nem a web-es keresők piacára, tehát a Google és a Yahoo által uralt digitális térbe szeretne betörni a Facebook, hanem többek között a már lassan eltemetett, értéktelennek titulált like-okat szeretné megmenteni a végső pusztulástól, valamint (azért nem szabad túl naivnak lennünk) hosszú távú terveit előkészítendő próbálkozik a kereső motorok világában. Már a novemberi sajtótájékoztatón sejteni lehetett, hogy ez a lépés előbb-utóbb be fog következni, hiszen a 18$ tőzsdei mélypont egyik megoldásaként felvetődött az, hogy, igen, ha a befektetők már nagyon elégedetlenkednek, akkor bizony kell fejleszteni egy keresőt is.

A keresőt itt lehet kipróbálni, mi meg is tettük (Magyarországra csak később ér el maga fejlesztés). Tapasztalataink alapján kijelenthetem, hogy nem hiába nincsenek elájulva a fejlesztők az új terméktől, hiszen azon kívül, hogy hihetetlen "menő" dolgokat lehet megtudni ismerőseinkről, velük való közös múltunkról, érdeklődési köreinkről, vagy, hogy éppen nekik mi tetszett a moziba legutóbb, sajnos a kereső igazi hasznosságát egyelőre nem látom.

A hirdetési lehetőség ilyenkor persze ott lóg a levegőben, hiszen ha beírom azt, hogy „Restaurants my friends like” akkor megkapom azoknak az éttermeknek a listáját, amit a legtöbb ismerősöm kedvelt a Facebook-on. Ez egy elég egyértelmű és közvetlen befolyásolási zóna, melyért a vállalatok szívesen fizetnének. Mint tudjuk, a Facebook messze nem egy non-profit szervezet – nem titkolt célja az ilyen ingyenes funkciókkal (pl. Márka oldal, like-ok gyűjtése, közösség és elköteleződés kialakítása) az üzleti szereplők Facebook függővé válása, majd végül a pl. posztjaik promótálásáért való fizetése – hát igen, a tőzsdén az újra 30$ körül mozgó részvények értékét meg kell őrizni.

Forrás: youtube.com

Sajnos az eddig átgondolatlanul használt like-ok is benne lesznek a listáinkba; hiszen valljuk be: nem csak olyan márkákat, oldalakat like-olunk, amiket próbáltunk/tetszett/ízlett stb., hanem bármit, ami ideig-óráig szórakoztat minket. Innentől kezdve a kereső által kidobott eredmények nem relevánsak, habár a többségük biztosan megalapozottan gyűjtött sok rajongót.

Természetesen az egyelőre még csak szórakoztató és érdekes programot nyilvánvalóan további fejlesztések alá fogják vetni, és előbb-utóbb egy hasznos funkciót fogunk kapni.  Az ötlet maga tényleg elképesztő, hiszen a Facebook csapata megpróbálta teljesen új irányból megközelíteni a keresést – egészen pontosan a szociális-társadalmi hatások irányából. Az ismerőseink véleményei, benyomásai sokkal relevánsabbak, tehát egy étterem, egy film sikeressége is nagyban fog a felhasználók véleményén múlni.

Összességében kíváncsian várjuk a további fejlesztéseket a kereső motorral kapcsolatban, a Facebook leállításával kapcsolatos pletykák pedig (mint mindig) igen csak messze jártak az igazságtól. 

Forrás:

http://www.businessinsider.com/this-diagram-shows-facebooks-plan-to-keep-advertisers-locked-in-for-years-2012-9

http://www.businessinsider.com/facebooks-graph-search-likes-and-advertisers-2013-1

http://www.businessinsider.com/facebook-graph-search-walkthrough-2013-1#lets-try-facebook-for-finding-restaurants-14

http://mashable.com/2013/01/16/facebook-graph-search-analysts/

Írta:

Novák Rebeka

A bejegyzés trackback címe:

https://socialnetworks.blog.hu/api/trackback/id/tr815022361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása