A tavalyi reménykedő hozzáállások szerint a magyar reklámpiac összességében növekedésre számított, de a Kantar.media listaáras adatai alapján a magyarországi cégek 4,4%-kal költöttek kevesebbet 2012. első félévében reklámra, mint előző évben. Ez a csökkenés nyilvánvalóan a válság miatti büdzsécsökkentések számlájára írható, és habár néhány piacon meglepő növekedést tapasztaltunk, ez sem mentette meg a teljes piacot a mínusz előjeltől. 1

1.tábla_2.bmp

 Forrás: Saját táblázat a Kantar media adatai alapján

A trendszerűen pörgősen zajló tavaszi hónapok idén a szakmában sem hozták meg az enyhülést a kemény tél után: akkor 8 %-os mínuszok jellemezték a piacot. Az eddig két számjegyű növekedést produkáló gyógyszeripar hirdetési kedve is megtört, legalábbis ezt mutatja a 7%-os növekedés. A két legnagyobb kereskedelmi televízió reklámbevétele 14-15%-kal esett vissza, természetesen nem a kevesebb reklám sugárzása, hanem a listaáraik csökkentése miatt. Ennél rosszabb a helyzet az élelmiszer, a pénzügyi, és a gépjármű szektorban, ahol összességében jóval 10% feletti visszaesést figyelhetünk meg a tavalyi évekhez képest. A kereskedelmi szektor előző évekhez hasonlított költése alapján a piac egyik dinamikusan növekvő része volt, ez sajnos az idei évben megtört, és 7%-os visszaesést produkált. Az élelmiszerszektorban a legtöbb multinacionáls üzletlánc faragott a reklámbüdzséjén (a Spar 9%, a Lidl 15%, a Tesco 27%, az Auchan 74%-kal), és ezt nem tudta ellensúlyozni a CBA és a Coop nagyobb befektetése sem. 1

Ami érdekes lehet, hogy a pénzügyi szektoron belül nagy csökkentések voltak az „összreklámbüdzsét” figyelembe véve, ugyanakkor nőtt a folyószámla szolgáltatások kommunikációja (17%), a banki imázs (37%), a vállalati banki szolgáltatások (83%) és a bankkártyák (22%) népszerűsítésére szánt összeg.

2.kép.bmp

Forrás: Saját diagram a Kantar media adatai alapján

 

Hogy milyen típusú reklámokra költötték a cégek leginkább a maradék pénzüket? A kábeltévék bevétele pár százalékkal nőtt, miközben a nyomtatott sajtóban 5, a rádióban 7, az interneten 2 százalékos visszaesést, a köztéren pedig 3 százalékos növekedést mutatnak a számok. Az internetes visszaesés ugyanakkor becsapós, hiszen az interneten a közösségi hálózatokon keresztüli elérést sok cég már a külön közösségi médiára szánt büdzséjéből táplálja. 1

Az összes internetes reklámköltés (USA, 2011) 2,7%-a zajlott a Facebook-on, és elemzők szerint ez az év végére elérheti akár az 5%-ot is. A Facebook természetesen bátorítja az online hirdetni vágyókat a folyamatosan megjelenő új szolgáltatásokkal: most már nem csak az üzenőfal mellett megjelenő reklámokkal („ads”), követők toborzásának lehetőségével, de külön promótálható posztokkal („promote post”) és ajánlattételekkel („offers”) is a cégek kedvében akar járni. 2

Természetesen nem szeretnék predikciókat gyártani, mindenestre az biztos, hogy a reklámpiac maga is komoly változásokon megy keresztül. A közösségi média felületét egyre jobban lehet majd kihasználni hirdetés szempontjából, hiszen a hihetetlenül sok potenciális fogyasztó közül minden cég direkt módon tudja megcélozni az ő szegmensét, célközönségét. A piac szektorainak ezzel a változással kell szembe nézniük, illetve ezek alapján a változó alapelvek szerint döntéseket hozniuk.

1Forrás: http://www.kantarmedia.hu/Hirek/2012_rekl_tend_2012_1f.html

2Forrás: http://hvg.hu/Tudomany/2012__A_reklamkoltes_ot_szazaleka_a_Faceboo_DMSC7K

Írta: Novák Rebeka

A bejegyzés trackback címe:

https://socialnetworks.blog.hu/api/trackback/id/tr604808160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása