Mivel egyre több időt töltenek az felhasználók a Facebook-on, így természetes, hogy a közösségi hálózat hatással van a hangulatunkra, környezetünkre, érzéseinkre. Már régebben is felmerültek olyan hangzatos szókapcsolatok, mint „Facebook-irigység”, vagy „Facebook-stressz”, és ezeknek a létezését a Berlini egyetem kutatásaival is bizonyították (600 embert vizsgáltak a Facebook használata közben). A logikai kapcsolat teljes mértékben tiszta: a hírfolyam, az üzenőfal folyamatos nézegetésével nagyon sok információhoz jutunk az ismerőseinkről, barátainkról, amik érzéseket váltanak ki belőlünk.

Ezek a megosztott képek, állapotok, videók, idézetek (egy fantasztikus szülinapról, vagy egy hawaii nyaralásról, egy romantikus vacsoráról) mind hatással vannak ránk: mint gyarló emberek, általában nem boldogsággal tölt el minket mások sikere a munkában, magánéletben, hanem irigységgel. Ezt azonban hiba lenne a Facebook-ra hárítani, hiszen ez egy bármilyen offline közösségben is megtörténhet.

facebook-envy-ecard.pngForrás: someecards.com

A másik buktatója a kutatások eredményeinek az, hogy egy ember, aki tisztában van saját értékeivel, eredményeivel, az nem valószínű, hogy bedől annak az idealizált képnek, amit az ismerőseik közvetítenek és építgetnek Facebook-on. Hiszen nem minden nap van különleges nyaralás, és nem minden nap karácsony; mindenkinek van rossz napja, más kérdés, hogy azt (érthető módon) nem szívesen osztja meg az ismerőseivel.

Ugyanakkor a Facebook-nak muszáj foglalkoznia ezzel a kérdéssel, hiszen akik érzékelik ezt a negatív hatást, azok vagy deaktiválják a profiljukat, vagy egyre kevesebb időt töltenek ott – ami természetesen nem érdeke az oldalnak. Tett is intézkedéseket a negatív érzések elkerülésének érdekében: hírfolyamunk nem követi minden pillanat változását, hanem az általa közelinek vélt ismerőseink megosztásait mutatja csak.

Összességében az új médiumok megjelenésével kiküszöbölhetetlen volt az, hogy azok hatással legyenek a szociális társadalomra, illetve a felhasználókra – hiszen a közösségek, amiket saját magunknak hoztunk létre online, nyilvánvalóan hasonlóan működnek, mint az offline társaságaink.

Források:

http://mashable.com/2013/02/19/facebook-influences-mood/

http://mashable.com/2013/01/22/facebook-envy/

http://www.reuters.com/article/2013/01/22/us-facebook-envy

Írta:

Novák Rebeka

A bejegyzés trackback címe:

https://socialnetworks.blog.hu/api/trackback/id/tr525093856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása